strona główna archiwum
Przed sezonem...
Poprzedni artykul
Nastepny artykul

JAK TAM TWOJE ŻAGLE?
Maciej Roszkowski

 

Przegląd żagli jest kolejnym etapem przygotowania jachtu do sezonu. Może okazać się konieczna ich modyfikacja lub naprawa. Jeśli sami nie potrafimy tego zrobić, czeka nas wizyta u żaglomistrza. Dobrze jest zapisać sobie "na gorąco" pod koniec sezonu, jakich poprawek, napraw czy przeróbek wymagają nasze "płótna".

 

Kształt

rys. 1 Nie na "blachę"Jeżeli grot jest zbyt głęboki tuż ponad bomem (nieraz zwiesza się w postaci fałdy), to nie panikujmy. Taki "brzuch" sprawia, że żagiel nawet nad samym bomem ma prawidłowy skrzydłowy przekrój, którego najgłębszy punkt powinien znajdować się w odległości 35 - 40% od początku profilu. Moda na żagle płaskie minęła - nad bomem miały one prawie płaski przebieg przekrojów, a więc nie miały prawidłowego profilu. Naciągając mocniej liki przy stawianiu, możemy żagiel nieco wypłaszczyć, a z możliwości wybierania "na blachę" po prostu zrezygnujmy z korzyścią dla prędkości jachtu. (rys. 1)
Jeżeli w rogach halsowym i szotowym wbijemy dodatkowe remizki, nieco ponad tymi, które już tam są i krótkimi linkami ściągniemy je do bomu, to nad bomem pojawi się fałda, która będzie trochę łopotała, ale cały żagiel znacznie się wypłaszczy. Jeżeli używamy topenanty, to nie należy wybierać jej zbyt mocno, bo zwiększa skręt górnej części żagla, chociaż całkowite jej wyluzowanie będzie błędem, zwłaszcza przy silnym wietrze. Wtedy naciąg szotów przenosi tylny lik żagla, który po jakimś czasie może się rozciągnąć.

Stopniowanie sztywności listew

rys. 2 Napinanie likówMożna kupić gotowe - jednak trzeba tu liczyć się z wydatkiem rzędu kilkuset złotych. Można także zrobić je samemu. Tradycyjne materiały - hikora, jesion są już praktycznie niedostępne i pozostają nam różne tworzywa sztuczne. Listwy można wykonać z tekstolitu, wylaminować płytę laminatu epoksydowo-szklanego i pociąć ją na pasy... Listwy powinny mieć grubość 4-6 mm - zależnie od długości, bo to grubość zwiększa ich sztywność. Należy wyciąć je w kształcie trapezu, tak by koniec przymasztowy był węższy - miał mniejszą sztywność. Stopniowanie sztywności uzyskujemy wiercąc - w miejscach, w których listwa jest za sztywna - otwory o średnicy 6-8 mm. Oparta o ścianę ugnie się i jeśli jest prawidłowo wykonana, powinna przybrać kształt profilu skrzydłowego - z największym ugięciem w okolicy 1/3 długości od końca przymasztowego. Wszystkie krawędzie listew muszą być starannie zaokrąglone. W jachtach morskich, zwłaszcza w grotach na ciężkie warunki, listwy bez względu na rodzaj zabezpieczenia wypadają, łamią się, rozdzierają żagiel. Tak więc trzeba do tego problemu podejść szczególnie starannie. Na silne wiatry dobry jest grot o prostym tylnym liku, który nie potrzebuje listew w ogóle. (rys. 2)

 

 

Dalszy ciąg znajdziecie w magazynie.

 

REJS
Magazyn Żeglarzy i Motorowodniaków
Czerwiec, 2000