strona główna archiwum
Kronika...
Poprzedni artykul
Nastepny artykul

Kronika...

 

 
RYWAL JACHTU ROMANA PASZKE ZWODOWANY

8 maja we francuskiej stoczni Multiplast w Vannes został zwodowany i ochrzczony katamaran CLUB MED, rywal naszej POLPHARMY-WARTY w milenijnych regatach The Race.

Po zwodowaniu i ochrzczeniu jachtu miał zostać postawiony jego gigantyczny, ponad 40-metrowy maszt. Niestety stocznia nie zdążyła przygotować go na czas. Chrzest jachtu miał także polski akcent. Matką chrzestną jednostki była bowiem Polka mieszkająca na stałe w Kanadzie, a pracująca w stoczni Multiplast, pani Justyna Wróblewska. Kapitan Roman Paszke obecny na uroczystości, zachwycony gigantycznym katamaranem krótko określił dzieło Multiplastu: "Piękny jacht".

Bezpośrednio po uroczystości wodowania i chrztu jachtu, odbyła się konferencja prasowa, na którą już od kilku miesięcy czekał cały żeglarski świat. Na niej Grant Dalton ogłosił skład swojej międzynarodowej załogi, składającej się z przedstawicieli aż dziewięciu państw. Harmonogram przygotowań syndykatu do The Race zakłada próbę zmierzenia się z dwoma atlantyckimi rekordami. W czerwcu planowane jest pokonanie trasy z Kadyksu na Bahamy, a w drodze powrotnej do Europy klasycznej trasy atlantyckiej z Nowego Jorku do przylądka Lizard w Wielkiej Brytanii. W międzyczasie planowane jest pobicie rekordu Miami - Nowy Jork. Na lipiec i sierpień zaplanowano treningi na wodach francuskich, oraz starty w europejskich imprezach regatowych, m. in. w Cowes Week. We wrześniu jacht wraca do stoczni na przegląd i dokonanie poprawek, o ile okażą się konieczne, a kolejny miesiąc przeznaczony jest na treningi załogi na Atlantyku w okolicach Islandii. Cały grudzień to ostateczny szlif jachtu, a w Sylwestra - start do regat. Powrót katamarana zaplanowany jest w początkach marca, po 65-70 dniach żeglugi, oczywiście sponsorzy zakładają, że CLUB MED pojawi się na mecie The Race jako pierwszy jednostka. Skipper jachtu, Nowozelandczyk Grant Dalton jest jednym z najbardziej doświadczonych żeglarzy na świecie. Urodzony w roku 1957 pięciokrotnie stawał na starcie wokółziemskich regat Whitbread, po raz pierwszy w edycji 1981/82 jako członek załogi zwycięskiego FLYER II - holenderskiego jachtu klasy maxi. W Whitbread 1989/90, dowodził nowozelandzkim maxi FISCHER & PAYKEL, kończąc regaty na drugiej pozycji za Peterem Blake'm. Kolejne zwycięstwo zanotował w Whitbread 1993/94, jako skipper maxi NEW ZEALAND ENDEAVOUR. W ostatniej edycji (1997/98) tych fascynujących regat Dalton dowodził jachtem W60 MERIT CUP, plasując się ostatecznie na drugim miejscu za Paulem Cayardem. Oprócz startów w Whitbread, ma na swoim koncie cztery starty w słynnych regatach Sydney-Hobart, pięć w żeglarskim klasyku Fastnet Race oraz starty w Admiral's Cup i America's Cup
KK/MS

Podstawowe dane techniczne jachtu:

Długość całkowita 33,50 m
szerokość całkowita 17,50 m
zanurzenie 4,00 m
wyporność ok. 20 ton
wysokość masztu 41,50 m
powierzchnia masztu ok. 54,00 m2
powierzchnia na wodzie 578 m2
długość bomu 17,50 m
powierzchnia żagli 610/960 m2
w tym:
genaker 450 m2
genua 260 m2
fok 180 m2
grot 350 m2
silniki pomocnicze 2x100 KM
załoga 14 osób
materiał konstrukcyjny carbon/nomex na przekładce plaster miodu

 

NIEZWYCZAJNY NIEZWYCZAJNY

Giovanni Soldini, włoski żeglarz oceaniczny i pierwszy nie-Francuz, który wygrał wokółziemskie regaty, zwycięzca ostatnich regat Around Alone, został uhonorowany Legią Honorową. Odznaczenie otrzymał z rąk prezydenta Francji Jacque'a Chiraca, jednak nie za zwycięstwo, a za uratowanie Francuzki Isabelle Autissier na południowym Pacyfiku. Giovanni podczas trzeciego etapu regat zawrócił na pomoc Isabelle po otrzymaniu komunikatu, że jej jacht wywrócił się na fali i nie może powrócić do normalnego położenia. Poprzednio podobne odznaczenie odebrał Pete Goss, który podczas ostatnich regat Vendée Globe Challenge uratował Raphaela Dinellego.
MS

 
VOLVO RACE TROSZKĘ NIEWIEŚCIEJE

Zgłoszono oficjalnie pierwszą kobiecą załogę ubiegającą się o start w Volvo Ocean Race. Jest nią ekipa Team Waterfront dowodzona przez Katie Pettibone i Lisę Charles-McDonald. Obie żeglarki uczestniczyły w ostatniej edycji tych regat na jachcie EF EDUCATION zajmując ostatnie, 9 miejsce. Poprzednio w regatach startowały tylko dwie kobiece załogi, w 1989 roku na jachcie MAIDEN zajmując 2 miejsce w klasie i 18 w ogólnej klasyfikacji, oraz w 1993 roku na jachcie HEINEKEN zajmując 9 miejsce na 10 sklasyfikowanych jednostek. Mimo więc marnych żeńskich wyników w tych regatach sponsorzy nie rezygnują z finansowania kolejnego przedsięwzięcia, licząc zapewne na zainteresowanie mediów jedyną kobiecą załogą.
MS

 
SAINT TROPEZ ROLEX CUP 2000

Regaty Saint Tropez Rolex Cup zostaną w tym roku rozegrane w dniach 15 - 19 czerwca. W stosunku do lat ubiegłych dokonano wielu radykalnych zmian regulaminowych. Już w ubiegłym roku częścią imprezy były pierwsze Mistrzostwa Świata klasy 12-metrowej, której przedstawiciele ścigali się przed laty w Pucharze AMERYKI. Ponadto wszystkie biegi zostaną skoncentrowane na Zatoce Saint Tropez, aby ułatwić widzom śledzenie przebiegu rywalizacji. Regaty zostaną rozegrane według formuły pomiarowej IMS i ORC. Wystartują jachty klas Corel 45, Farr 40, Sydney 40, Mumm 30, Mumm 36, Beneteau 40,7, Beneteau 47,7 oraz Open 50 i 60. MS

 
ORMA 60 W NOWEJ SZACIE

Cykl regat wielokadłubowców rozgrywany do ubiegłego roku pod nazwą ORMA 60 zmienił nazwę. Waika 9 Multi Championship ORMA to regaty typu Grand Prix rozgrywane na Atlantyku oraz na wybrzeżu francuskim. Pierwsza tegoroczna impreza to Grand Prix de la Trinité rozgrywana w dniach 27-30 kwietnia na wodach La Trinité sur Mer. Regaty składały się z czterech biegów. Pierwszy wygrał Alain Gautier na FONCII z niewielką przewagą nad Franckiem Cammasem na GROUPAMIE i Lalou Roucayrol na BANQUE POPULAIRE. BELGACOM był czwarty, BISCUITS piąty, a BAYER dopiero szósty. Po drugim wyścigu sytuacja w klasyfikacji pozostawała bez zmian i dopiero trzeci bieg wprowadził zmiany. GROUPAMA była przed FONCIĄ, a BANQUE spadł na piąte miejsce. Jednak czwarty wyścig ponownie przetasował stawkę i regaty zakończyły się zwycięstwem Alaina Gautiera i jego FONCII i on objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Kolejną imprezą klasyfikowaną do Grand Prix są transatlantyckie regaty Europe 1 New Man Star startujące 4 czerwca z Plymouth.
MS

Wyniki regat:
1. Alain Gautier, FONCIA
2. Franck Cammas, GROUPAMA
3. Lalou Roucayrol, BANQUE POPULAIRE II
4. Jean Luc Nelias, BELGACOM
5. Marc Guillemot, BISCUITS LA TRINITÉ
6. Yvan Bourgnon , BAYER EN FRANCE

 
KTO ŻYW DO BRESTU!

Od trzynastego do siedemnastego lipca port w Breście zmieni całkowicie swój wygląd. Przez cztery dni będzie stanowił teren Międzynarodowego Festiwalu Morza i Marynarzy - Brest 2000 (La Féte Internationale de la Mer et des Marins), gdzie atrakcji nie zabraknie od rana do późnej nocy. Program obejmuje zlot żaglowców (do tej pory zgłoszono ponad 2600 jednostek), prezentacje tradycyjnego rzemiosła związanego z żeglarstwem na wybrzeżach europejskich, łodzi rybackie, nowoczesnego sprzętu, okrętów wojskowych. Lądowa część imprezy będzie podzielona na siedem części - wiosek, z których każda będzie miała co innego do zaproponowania zwiedzającym, których liczbę szacuje się na około dwadzieścia tysięcy.

Będzie więc wioska Wysp Brytyjskich, Europy Północnej, Europy Południowej, Ziemi Bretońskiej, pracowników morza, dziedzictwa francuskich wybrzeży oraz wioska przyszłości. Można będzie posłuchać pieśni ze wszystkich mórz i oceanów oraz tradycyjnych melodii z różnych stron świata.

Podziwiać będzie można setki starych i nowych jachtów. Żaglowce (a wśród nich między innymi SIEDOW, CHRISTIAN RADICH, GRAND TURK, SZTANDART) będą pływać po porcie i okolicach, ale równocześnie cała flota modeli wszystkich biorących udział jednostek będzie prezentowana w specjalnym basenie. Festiwal odbywa się co cztery lata. W 1996 r. uczestniczyło w nim ponad dwa i pół tysiąca jachtów dużych i małych, ponad milion odwiedzających i siedmiuset dziennikarzy.

Nowością festiwalu będzie "wioska przyszłości" obejmująca prezentacje i wystawy osiągnięć naukowych dotyczących najnowszych projektów w dziedzinie oceanografii, ratownictwa morskiego, ochrony środowiska oraz oczywiście technologii i budowy jachtów.
MJ

 
BÓJ NA KIEKRZU

W pierwszych dniach maja odbyły się regaty o Puchar JKW Poznań. I tym razem Jacek Zbierski (Pocztowiec TP S.A. Poznań) zwyciężył w klasie Europa. Brązowy medalista mistrzostw Europy w tej klasie wygrał sześć spośród dziewięciu wyścigów. Na czwartej pozycji uplasowała się Katarzyna Szotyńska (MKS Dwójka Warszawa). W klasie Ok'Dinghy poznańscy żeglarze potwierdzili, że od lat stanowią krajową czołówkę. Triumfował Bogusław Moczorodyński (JKW) przed Sławomirem Blaszką (ŻLKS Kiekrz) i Mieczysławem Popłomykiem (AZS).
AN

Europa
1. Jacek Zbierski (Pocztowiec TP S.A.)
2. Sebastian Jurga (Mewa Poznań)
3. Gracjan Miskow (LOK Garland Gliwice)

Ok'Dinghy
1. Bogusław Moczorodyński (JKW Poznań)
2. Sławomir Blaszka (ŻLKS Kiekrz)
3. Mieczysław Popłomyk (AZS Poznań)

Laser
1. Wojciech Marciniak (AZS Poznań)
2. Wojciech Bromka (Pocztowiec TP S.A. Poznań)
3. Sebastian Zarzeczański (ŻLKS Kiekrz)

 
POD ZNAKIEM TRZECH RYB

W dniach 7-8 maja w Giżycku rozegrano" Puchar Trzech Ryb" w klasie Optymist. Pogoda dopisała; było słonecznie i ciepło, wiatr 1-3°B. Odbyło się łącznie pięć wyścigów.
MW

Wyniki:

1. Michał Drynko, UKS Ełk
2. Adam Łukaszewicz, UKS Ełk
3. Natalia Dobrzańska, UKS Mustang Giżycko
4. Michał Saskowski, UKS Mustang Giżycko
5. Kacper Winiarczyk, Mazurska Szkoła Żeglarstwa
6. Michał Pukas, UKS Mustang Giżycko

 
O PUCHAR MARSZAŁKA

Artur Wilandt (Zatoka Puck) w klasie Laser, Karol Rosner (Pogoń Szczecin) w klasie Laser Radial oraz Karol Ambrożewicz i Jarosław Skowronek (Baza Mrągowo) w klasie 420 zwyciężyli w żeglarskich regatach o Puchar Marszałka Województwa Mazowieckiego. W zawodach, które odbyły się na wodach Zalewu Zegrzyńskiego, startowało 11 zawodników w klasie Laser, 36 w klasie Laser Radial oraz 13 załóg w klasie 420, w której rywalizacja była jednocześnie eliminacją do mistrzostw Europy.
AN

Laser

1. Artur Wilandt (Zatoka Puck)
2. Wojciech Paluszkiewicz (Pogoń Szczecin)
3. Bartłomiej Szotyński (Spójnia Warszawa)

Laser Radial
1. Karol Rosner (Pogoń Szczecin)
2. Rafał Nockowski (Spójnia Warszawa)
3. Michał Rumszewicz (AZS Olsztyn)

420
1. Karol Ambrożewicz, Jarosław Skowronek (Baza Mrągowo)
2. Paweł Żurowski, Piotr Szmigiel (Baza Mrągowo)
3. Bartosz Kozłowski (MKS MOS W-wa) i Adam Dowjat-Migdał (YKP W-wa)

 
MISTRZOSTWA EUROPY W KLASIE FINN

W dniach 7-15 kwietnia, u wybrzeży Palma de Mallorca, odbyły się regaty o mistrzostwo Europy w olimpijskiej klasie Finn. Do rywalizacji przystąpiło 68 żeglarzy, także spoza Europy (m.in. Australii, Kanady, RPA), mistrzostwa rozgrywane były bowiem w formule open.
AN

Wyniki

1. Mateusz Kusznierewicz (YKP Warszawa) - 12 pkt
2. Karlo Kuret (Chorwacja) - 40
3. David Burrows (Irlandia) - 48
4. Richard Clarke (Kanada) - 48
5. Sebastien Godefroid (Belgia) - 52
6. Michael Maier (Czechy) - 63
... 30. Dominik Życki (Spójnia Casinos Poland Warszawa) - 165
37. Wacław Szukiel (AZS Olsztyn) - 205
48. Rafał Szukiel (AZS Olsztyn) - 243
65. Piotr Żółtowski (Junior Jacht Clubu Stoczni Gdańskiej) - 379

 
II MORSKI WYŚCIG ŁODZI PNEUMATYCZNYCH

W dniach 29 czerwca - 2 lipca 2000 odbędzie się II Morski Wyścig Łodzi Pneumatycznych "RIB RACE - BAŁTYK 2000". Pierwsza edycja imprezy, "RIB RACE - BAŁTYK 99" spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem, a wzięło w niej udział 25 ekip z kraju i zagranicy. Wśród nich były m.in. reprezentacje Polskiego Ratownictwa Okrętowego, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej. Chęć udziału w tegorocznym wyścigu zgłosiło wiele firm i instytucji krajowych i zagranicznych, jak również prywatni właściciele tego typu jednostek.

Trasa II wyścigu została wydłużona do ok. 200 Mm i przebiegać będzie na trasie:
Dziwnów - Kołobrzeg - Łeba - Hel - Gdańsk - Sopot - Gdynia - Puck.
Tegoroczna edycja wyścigu wpisana została do oficjalnego kalendarza imprez Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego, a patronat nad nią objął Urząd Kultury Fizycznej i Sportu, Marszałek Sejmiku Samorządowego Województwa Pomorskiego, Prezes PZM i NW, Dowódca Marynarki Wojennej RP.
Szczegółowych informacji udziela Komitet Organizacyjny "RIB RACE - BAŁTYK 2000",
tel. 0605/28 98 78, 058/676 01 22,
fax 058/676 00 92,
e-mail: sportis-sa@oknet.com.pl
KK

 
TELEINFORMATYCY BĘDĄ MIELI MISTRZA
V Żeglarskie Mistrzostwa Polski Firm Branży Teleinformatycznej IT Cup 2000 odbędą się w dniach 21 - 25 czerwca na Jeziorze Mikołajskim. Honorowy patronat nad imprezą objął Minister Łączności. Udział w imprezie zapowiadają czołowe firmy rynku informatycznego i telekomunikacyjnego.
Więcej informacji można uzyskać na stronie www.regaty.at.pl
 
W HYERES UBOGO

Jak każdego roku, u wybrzeży Hyeres odbyły się przedolimpijskie regaty zaliczane do klasyfikacji Pucharu Świata. Niestety w tym sezonie polska ekipa ogólnie prezentowała się skromnie. Z naszych żeglarzy, którzy startowali na wodach Morza Śródziemnego, najbliżej podium stanęli Maciej Grabowski w klasie Laser i Natalia Kosińska w klasie Mistral. Oboje zajęli dobre czwarte miejsca. Regaty w Hyeres należą do najbardziej prestiżowych imprez żeglarskich o najwyższym współczynniku. Brało w nich udział blisko tysiąc zawodniczek i zawodników z czterdziestu krajów, którzy rywalizowali w jedenastu. klasach.
AN

Wyniki [txt 3kb]

 
WOJTEK NA PODIUM

We francuskim ośrodku olimpijskim - Hyeres - odbyły się międzynarodowe mistrzostwa Szwajcarii w windsurfingu. Od początku bardzo dobrze spisywał się Polak, Wojciech Brzozowski. Z niewielką przewagą prowadził mistrz Szwajcarii Patrik Diethelm. Trzeci był Francuz, Manuel Donada - wicemistrz świata Formuły Windsurfing. Junior z Ciechocinka, Michał Polanowski, początkowo plasował się na miejscu dwudziestym. Oto relacja Wojtka: "Na pierwszej boi byłem trzeci, Patrik i Manuel płynęli dużo szybciej i ostrzej ode mnie. Nie mogłem ich dogonić. Druga i trzecia boja to bardzo trudny kurs - spływanie z wiatrem. Przygotowując się do sezonu kładłem szczególnie duży nacisk na to, żeby w takiej chwili nie popełnić żadnego błędu. Udało się! Moi konkurenci nie wytrzymali presji i popełnili kilka błędów. Drugie okrążenie należało do mnie, płynąłem pierwszy. Niestety, przed metą dałem się wyprzedzić Szwajcarowi, który w zeszłym roku wygrał te regaty" Po czterech wyścigach nadal prowadził mistrz Szwajcarii, Diethelm przed wicemistrzem świata Formuły Windsurfing, Francuzem - Donadą. Objawienie polskiego windsurfingu w tym sezonie, Polanowski, awansował z 20. na 10. pozycję. Słaby wiatr podczas dwóch kolejnych wyścigów sprawił, że Brzozowski nie zdołał utrzymać drugiej lokaty. "Należę do zawodników, którzy ze względu na swą wagę najlepiej czują się przy średnich i silnych wiatrach. Trzeciego dnia mistrzostw wyścigi rozgrywane były na zupełnie płaskiej wodzie, przy słabym, granicznym wietrze (4 B). Mimo nowoczesnego sprzętu, jaki mogłem zakupić dzięki sponsorowi, w takich warunkach dominowali żeglarze o wadze 50-60 kg. Ja natomiast ważę 96 kg. Nie mam więc szans. To, że nadal utrzymywałem się na medalowej pozycji, zawdzięczam wielotygodniowym treningom". Ostatecznie, mimo kaprysów aury, Polak zdołał utrzymać miejsce na podium. Wprawdzie zdobył "tylko" brąz, ale medal to medal - zawsze cieszy.
AN

 
OMEGI POSZŁY NA WODĘ

W dniach 29-30 kwietnia w Boszkowie koło Leszna odbyły się pierwsze regaty z cyklu Pucharu Polski w Klasie Omega. Przy pięknej pogodzie i doskonałych warunkach wietrznych ścigało się aż 40 załóg z 27 klubów. Tak duża frekwencja była sporym zaskoczeniem, zwłaszcza że wiele załóg przyjechało z najdalszych zakątków Polski, jak Białystok, Olecko, Bielsko Biała czy Sosnowiec. Pojawiło się też dużo nowych jachtów, których załogi od razu zaprezentowały wysoki poziom. Daje się zaobserwować odmłodzenie kadry omegowej, przybywa świetnych zawodników często z bogatym doświadczeniem regatowym zdobytym w klasach olimpijskich, przez co wzrasta poziom rywalizacji i trudność zawodów. Przy wietrze od 2° do 5°B rozegrano wszystkie pięć z zaplanowanych wyścigów. Jednakże nie obyło się bez przygód, podczas drugiego wyścigu, kiedy to spora grupa jachtów wychodziła z ostatniej, dolnej boi nagle uderzył szkwał termiczny o sile 7° co zakończyło się wywrotką dziesięciu jachtów. Część załóg "postawiła się" o własnych siłach, w pozostałych przypadkach sprawnej pomocy udzielili ratownicy WOPR, natomiast w jednym konieczna była interwencja płetwonurka. Na szczęście obyło się bez strat w ludziach i w sprzęcie. Bez zastrzeżeń pracowała komisja sędziowska pod przewodnictwem Ryszarda Gralaka. Oprócz sprawnej obstawy na wodzie organizator - Metalplast LOB S.A. Leszno - zapewnił wieczorny program artystyczny przy wspólnym ognisku z kiełbaską i piwem oraz wszystkich uczestników obdarował okolicznościowymi upominkami.

Impreza stała na bardzo wysokim poziomie żeglarskim, walka o czołowe miejsca była zacięta i wyrównana. W poszczególnych biegach spośród czołowej piętnastki każdy mógł wygrać jak też równie dobrze być dziesiątym. Zwycięzcą został kilkukrotny Mistrz Polski w Omedze Artur Bieguński z załogą Zbigniew Bieguński i Maciej Magneski z klubu ŻMKS Orlę Szczecinek, drugie miejsce zajął reprezentujący Danfoss Team Warszawa Mariusz Wandasiewicz z załogą Adam Cebo i Iwan Skujew, trzecią pozycję wywalczył Mieczysław Knasiecki z załogą Andrzej Egiert i Jakub Dworniczak z Energetyka Konin. W kategorii juniorów zwyciężył Sebastian Suchowski (66 pkt.) przed Marcinem Przybylskim (77 pkt.) i Arkadiuszem Rajchowiczem (81 pkt.). Pierwsze cenne punkty zostały rozdane, a zwycięzcy zapewnili sobie dobry start w rywalizacji Pucharu Polski, zwłaszcza że system punktacji uwzględnia liczbę startujących jachtów, co szczególnie promuje zwycięzców imprez dobrze obsadzonych, a więc trudniejszych. Kolejną okazją do zmagań na wodzie będą II Eliminacje PPKO w Poraju koło Częstochowy w dniach 20-21 maja oraz II EPPKO w Barlinku 3-4 czerwca. Zapraszamy nowych zawodników.
Aneta Gajewska

 
ZAWISZA JAK NOWY

W połowie lutego bieżącego roku w Gdańskiej Stoczni Remontowej rozpoczął się generalny remont flagowego żaglowca ZHP ZAWISZA CZARNY. Zakres prac obejmuje przebudowę chłodni i wymianę wszystkich jej urządzeń, konserwację i malowanię kadłuba, wymianę wszystkich elementów kubryka, kabin, łazienek, wc i korytarzy. Remontowane są wszystkie urządzenia mechaniczne i elektryczne. W całości zmieni się również kambuz i pentra. To największy remont tego żaglowca od 20 lat. Obecnie, po ukończeniu prac spawalniczych i konserwacyjnych, rozpocznie się odtwarzanie kubryka i innych pomieszczeń. Remontowany, konserwowany i malowany jest również grotmaszt, który został zdemontowany ze względu na niezbędny przegląd mieszczącego się w nim komina. Tak więc nasz ZAWISZA na czas remontu z trójmasztowego szkunera przemienił się w kecz. Po zakończeniu prac żaglowiec wyruszy na Morze Śródziemne.
Wojciech Plewnia

 
KOTWICA ROZPOCZĘŁA SEZON

Tradycyjnie 1 maja br rozpoczął się nowy, czterdziesty drugi już sezon żeglarski w Jacht Klubie Marynarki Wojennej "Kotwica" w Gdyni. W regatach o puchar komandora klubu wystartowały 22 jachty i poza konkursem Roman Paszke z załogą na katamaranie ALKA-PRIM, który był bezwzględnie pierwszy na mecie. Wśród jachtów do 117 WWMW zwyciężył s/y HADAR z kpt. Marianem Kulą, drugi był s/y TORNADO z kpt. Maciejem Polańskim, który wraz z załogą otrzymał przyznawane od paru lat najwyższe wyróżnienie klubowe - "Dzwon kaperski" za znakomity udział w ubiegłorocznych regatach The Cutty Sark Tall Ships'Race. Trzecie miejsce przypadło jachtowi SARMATA II z kpt. M. Maciejewskim. Powyżej 117 WWMW pierwsze miejsce zajął s/y BOSMAN II - kpt. Antoni Hanak, drugie: s/y LEGIA - kpt. Adam Spuła, trzecie: s/y KOMANDOR II - kpt. Andrzej Załucki. W 42 sezonie klubu, który planuje udział w 78 rejsach regatowych, w tym The Cutty Sark Tall Ships'Races 2000, zadebiutowali podchorążowie i jacht ASTROLABIUM z Jacht Klubu "Iskra" Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, zajmując w swojej grupie 11 miejsce. W tym samym czasie ich klubowi koledzy startowali na jachtach J24 w regatach - Trofeo Accademia Navale Livorno 2000. Wśród 42 załóg były reprezentacje Marynarki Wojennej Finlandii - zwycięzcy regat, a także Chorwacji, Szwecji, Włoch, Brazylii, Portugalii, Holandii, Japonii, Turcji, Hiszpanii, Grecji i Tunezji i Polski. Polscy podchorążowie zajęli 11 miejsce wśród załóg uczelni wojskowych.
Mira Urbaniak

 
HORYZONT II MIERZY SIĘ Z MORZEM

22 czerwca ubiegłego roku spłynął na wodę w Gdańskiej Stoczni Remontowej im. J. Piłsudskiego i otrzymał imię HORYZONT statek szkolno-badawczy Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni. 28 kwietnia br przy gdyńskim Skwerze Kościuszki odbyło się na nim uroczyste podniesienie bandery. Praktykę zawodową na nowej jednostce odbywać będą studenci i uczniowie szkół morskich. Życzenia sukcesów właśnie do nich skierowała matka chrzestna statku Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezes Narodowego Banku Polskiego. HORYZONT II zbudowany został także do prowadzenia badań i obsługi polskich stacji w Arktyce i Antarktyce.
MU

 
SPOTKANIE INTERNETOWYCH ŻEGLARZY

SIŻ - Spotkanie Internetowych Żeglarzy, impreza cykliczna poświęcona kultywowaniu więzi binarnych, bitowych i wirtualnych; zaś dowodem na stopień odnormalnienia uczestników jest trofeum w regatach - pozłacany dysk twardy. W ostatnie lato impreza odbyła się między 2 a 4 lipca, jak zwykle na Sekstach, jak zwykle na Bindudze Port; dane: 32 osoby, 6 jachtów. "Dziewczyny za 5 denarów znam...". Przy dźwiękach tej szanty DZ GT GEJSZA wpływała do malowniczej bindugi - od czterech lat celu letnich wypraw Internetowych Żeglarzy. Na brzegu czekali załoganci DZ ROMEYA, wieczorem dołączyła ekipa z FOUSKA. SIŻ'99, wersja demo, bo skupiająca kilka zaledwie jachtów, przeszedł do historii. W annałach zapisze się złotymi bitami. Po pierwsze dlatego, że odbył się spontanicznie, bez wcześniejszych wielomiesięcznych ustaleń, bez grupowych zakupów i łąk zasłanych kanapkami. W kilka tylko jachtów, za to we wspaniałej atmosferze. Z gitarą, ogniskiem, piwem i kiełbaskami. W tym roku Spotkanie odbędzie się po raz piąty. Trasa bez zmian: Mikołajki-Binduga Port-Mikołajki. Przewidywany termin: początek sierpnia.
Więcej informacji pod adresem: http://www.zagle. silesia.pl/siz/.
Michał "McGramat" Gramatyka

 
HISTORIA ŻEGLARSTWA ZA KONFERENCYJNYM STOŁEM

W 75-lecie Polskiego Związku Żeglarskiego i przy jego współudziale odbyła się w dniach 5-6 maja br konferencja naukowa zorganizowana przez Akademię Wychowania Fizycznego w Gdańsku, a poświęcona historii żeglarstwa. Dwa dni nie tylko oficjalnych spotkań ludzi zawodowo związanych z morzem i żeglarstwem, miłośników żeglarstwa, żeglarzy sportowych i poszukiwaczy przygód pozwoliły na wymianę poglądów na praktycznie wszystkie tematy związane z tą dziedziną sportu i stylu życia. Tematem rozważań była więc nie tylko historia polskiego żeglarstwa, jego znakomitych przedstawicieli, sukcesów i problemów związanych z uwarunkowaniami społecznymi i formalnymi. Wiele miejsca poświęcono programom morskiej edukacji pod żaglami, w tym młodzieży niepełnosprawnej i uzależnionej, a także aspektom technicznym i roli periodyków żeglarskich w rozwoju jachtingu. Konferencję zakończyły refleksje dotyczące ewolucji sponsoringu w żeglarstwie, bez którego dzisiaj nie może się obejść żadne wydarzenie sportowe i pełnomorska wyprawa. W konferencji uczestniczyli również zagraniczni goście: Anna Rybczyńska z PKJK "Biały Żagiel" w Toronto przybliżyła żeglarstwo polonijne Ameryki Północnej, a entuzjazm, zwłaszcza z powodu oryginalnych poglądów i formy prezentacji, wzbudził wykład prof. Czesława Marchaja, wybitnego teoretyka żeglarstwa, mieszkającego od kilkudziesięciu lat w Anglii, gdzie m.in. był ekspertem naukowym i doradcą ekipy brytyjskiej przygotowującej się do America's Cup, a za badania nad problemem dzielności morskiej otrzymał srebrny medal Royal Institute of Naval Architecture (Królewskiego Instytutu Budownictwa Okrętowego).
MU

 
SZANTY W WIĘZIENIU

Stowarzyszenie Żeglarskie Wikingowie wraz z Dyrekcją Aresztu Śledczego w Radomiu, zorganizowało 25 kwietnia koncert pieśni żeglarskiej, w ramach programu resocjalizacyjnego dla skazanych, w radomskim więzieniu, największym w Polsce. Wystąpił zespół Wikingowie. Podczas godzinnego spotkania płynęła pieśń żeglarska, liczne opowieści i historie morskie. Więźniowie poczuli klimat żeglarski, włączali się w śpiew i zabawę, podchwytywali refreny i śpiewali nawet sami. W przerwach między utworami grzmiały, powiedzmy, ich morskie opowieści. Największy aplauz zdobyła wykonana przez zespół pieśń pt. "Razem chłopcy uciekajmy stąd...". Okręt z około 200 więźniami na pokładzie aż buchnął śmiechem i wiwatami. Aby nieco ostudzić na koniec atmosferę, popłynęła romantyczna i w pełni resocjalizująca pieśń pt. "Podłe życie tu wiodę...". Poniekąd szanty bywały ucieczką i oparciem dla osamotnionego często żeglarza. W koncercie pośród skazanych udało się chyba osiągnąć podobny efekt - chwilowe przynajmniej rozładowanie napięć i tłumionych emocji. Cóż, szanty były niegdyś adresowane do marynarzy - ludzi nie należących do elit czy moralnych autorytetów, wręcz przeciwnie, w świetle dzisiejszego prawodawstwa co drugi z nich pewnie zasługiwałby na celę.
Marcin Bednarczyk

 
ROŚNIE NAPIĘCIE PRZEDOLIMPIJSKIE (U WSZYSTKICH)

W dniach 13-20 kwietnia, u wybrzeży Palma de Mallorca, odbyły się XXXI regaty Trofeo S.A.R. Princessa Sofia Majorica. Na starcie stanęły zawodniczki i zawodnicy reprezentujący większość klas olimpijskich, ale nie tylko olimpijskich. Takie klasy jak Snipe i Dragon także miały przedstawicieli - to dowód, że świat żyje nie tylko tym, co olimpijskie. Mateusz Kusznierewicz nie stanął tym razem na podium, ale wyręczył go w tym Dominik Życki, który zajął w Finnie trzecie miejsce.
AN

Wyniki [ txt 4kb]


REJS
Magazyn Żeglarzy i Motorowodniaków
Czerwiec, 2000