strona główna archiwum
Żaglowce...
Poprzedni artykul
Nastepny artykul

KALIAKRA
Krzysztof Kozerski

 

Galion wyobrażający legendarną Kaliakrę.Nosi imię czternastowiecznej bohaterki bułgarskiej, która skacząc ze skały, wybrała śmierć, zamiast niewoli w rękach tureckich najeźdźców. Odlana z brązu postać kobiety - wyobrażenie bohaterki - zdobi dziób żaglowca.

 

Żaglowiec jest trzecią z kolei jednostką klasy Pogoria projektu Zygmunta Chorenia. Dwie poprzednie to POGORIA i ORP ISKRA (przedstawialiśmy je w nr 10 i 11/99) zwodowane odpowiednio w 1980 i 1982 roku.

Najmłodszą, czwartą siostrą jest OCEANIA - statek badawczy Polskiej Akademii Nauk - zwodowana w 1985 roku. Budowę KALIAKRY rozpoczęto 5 października 1983 roku w Gdyni. Kadłub budowany był w hali, dnem do góry. Po zwodowaniu 28 stycznia 1984, kadłub został przeholowany do Gdańska, aby tam dokończyć budowę. Bułgarska załoga, która w lecie 1983 zapoznawała się z jednostką tego typu na pokładzie ISKRY, odebrała nowy żaglowiec już 29 czerwca, aby zaprowadzić go do macierzystego portu w Warnie. Jesienią tego samego roku KALIAKRA rozpoczęła regularną służbę.

W porównaniu z ISKRĄ i POGORIĄ, KALIAKRA miała początkowo krótszy fokmaszt. Jej starsze siostry, mogły postawić na nim pięć pięter żagli rejowych - KALIAKRA jedynie cztery. W odróżnieniu od ich "gołych" stalowych pokładów, pokład bułgarskiej siostry wyłożony jest drewnem teakowym, co znacznie podwyższa położenie środka ciężkości i niekorzystnie wpływa na stabilność jednostki. W związku z tym zdecydowano się na skrócenie fokmasztu, a jednocześnie powierzchni ożaglowania. Jednak w trakcie eksploatacji, obawy okazały się bezpodstawne i kiedy KALIAKRA powróciła do Polski w 1989 roku na swój pierwszy remont klasowy, jej fokmaszt został wydłużony. Zrównawszy jego wysokość z grotmasztem, umożliwiono postawienie piątego żagla rejowego (bombramsla) oraz dodatkowego sztaksla.

Dalszy ciąg znajdziecie w magazynie.

 

REJS
Magazyn Żeglarzy i Motorowodniaków
Czerwiec, 2000