strona główna archiwum
Czartery...
Poprzedni artykul
Nastepny artykul

W POGONI ZA MARZENIAMI

Krzysztof Kozerski

 
Za podobne pieniądze co w kraju możemy zakosztować prawdziwie morskiego żeglowania komfortowym jachtem, a nade wszystko być pewnym niemal stuprocentowej pogody.

 

Coraz większa rzesza polskich żeglarzy udaje się na letni wypoczynek pod żaglami za granicę. Polaków najczęściej spotkać można na Morzu Adriatyckim w Chorwacji. Jeździmy na żagle także do Grecji, Włoch. Coraz częściej do Turcji, Hiszpanii, a nawet do bardziej egzotycznych i odległych miejsc. To, co kiedyś z różnych przyczyn było nieosiągalne, stało się dzisiaj niemalże "chlebem powszednim".
Dlaczego? Powodów ku temu jest kilka.
Za granicą czarterujemy przeważnie jednostki większe niż u nas na śródlądziu, więc choć cena czarteru jest wyższa, rozkłada się ona na większą liczbę członków załogi. Za porównywalne pieniądze co w kraju możemy zakosztować zatem prawdziwie morskiego żeglowania komfortowym jachtem, a nade wszystko być pewnym niemal stuprocentowej pogody. Najlepiej o warunkach pogodowych świadczą wykresy średniej opadów i temperatur dla Chorwacji, Grecji, Włoch, Turcji i Hiszpanii na tle Polski.

Południowe akweny oprócz pogody oferują małe urokliwe wysepki z przepięknymi zatoczkami, a dla miłośników nurkowania niezapomniane krajobrazy podwodne. Jeżeli chodzi o sezon nawigacyjny, to na południu jest on o wiele dłuższy. Na Morzu Śródziemnym czartery jachtów są oferowane przez okrągły rok.
Śródziemne ze swoją wspaniałą pogodą i pięknymi krajobrazami przyciąga także korzystnymi przepisami prawnymi. Aby wyczarterować średniej wielkości jacht, wystarczy legitymować się patentem sternika jachtowego, podczas gdy nad polskim Bałtykiem wymagany jest patent sternika morskiego. W niektórych firmach czarterowych możemy jednak przed przekazaniem jachtu spodziewać się jeszcze krótkiego sprawdzianu praktycznego, obejmującego podstawowe manewry. Załogi bez doświadczenia morskiego mogą za dodatkową opłatą plus koszty wyżywienia wynająć zawodowego skippera. Ludzie ci doskonale znają wybrzeże i wiedzą, co w danym rejonie jest najciekawsze, co także może być argumentem przy podejmowaniu decyzji.
Przy odbieraniu jachtu należy liczyć się z koniecznością wpłacenia kaucji, która zwracana jest po terminowym zakończeniu rejsu i stwierdzeniu braku uszkodzeń jachtu i uszczerbków w jego wyposażeniu. Zdarzają się jednak firmy, które nie żądają kaucji.
Decydując się na wyjazd na żagle za granicę, większość formalności związanych z czarterem jachtu można załatwić w kraju za pośrednictwem jednej z wielu firm, zajmujących się czarterami zagranicznymi, takich jak UKŻ, Sailor s.c., OYA czy T.I.G.A. Rozpatrując bogatą ofertę, warto zwrócić także uwagę na ceny oferowane poza "ścisłym" sezonem. Normą jest, że poza szczytem sezonu ceny są około 30% niższe niż w sezonie. Niektóre firmy w okresie do połowy kwietnia i po połowie października mają wyjątkowo niskie stawki. Na przykład za jacht, którego tygodniowy czarter w sezonie kosztuje około 5500 DEM, we wspomnianym okresie zapłacimy około 2000 DEM.
Przyjrzyjmy się zatem, co, gdzie i za ile oferuje się żeglarzom, pragnącym spędzić urlop za granicą. Rozpocznijmy od Adriatyku.

Dalszy ciąg znajdziecie w magazynie.

 

REJS
Magazyn Żeglarzy i Motorowodniaków
Marzec, 2000