strona główna archiwum

SYDNEY 40

Nowa klasa w Admiral's Cup

Słynne regaty Admiral's Cup wchodzą w nową fazę. Zmiany regulaminowe, zmiana terminu, wreszcie zmiana jachtów, na których ścigać się będą żeglarze, mają nadać imprezie nowy impuls.

Leszek Ziębiński

 

SYDNEY 40 - jach regatowy najnowszej generacji, jeden z calej linii produktów stoczni Bashford Int.

W tym roku regaty bardzo się zmienią; wprawdzie nadal utrzymany zostanie limitAscetyczne wnętrze - norma we współczesnych jachtach regatowych trzech jachtów dla każdej z ekip, ale pojawi się nowa klasa w kategorii „średniej” – Sydney 40. Dotychczasowa klasa ILC 40 przetrwała zaledwie kilka sezonów i zamiast jej spodziewanej długoletniej obecności w najpoważniejszych regatach, nastąpił szybki jej upadek. W zamian proponowano konstrukcje z najpoważniejszych biur konstrukcyjnych. Targi i spory trwały kilka miesięcy, ale w końcu zdecydowano się na jacht australijski z serii Sydney, a konkretnie Sydney 40 One Design, zaprojektowany i produkowany przez Bashford International. Pikanterii całej sprawie dodawał fakt, że w momencie podejmowania decyzji jacht ten istniał tylko w postaci rysunków i komputerowych wizualizacji. Co zatem przygotowano dla żeglarzy?

Po dwunastu testach
Kadłub jest kompozycją włókna szklanego i kevlaru. Stosowane są także włókna epoksydowe w miejscach największych obciążeń. Jest on wykonany metodą przekładkową, a rdzeń to PVC i SAN, bardzo nowoczesne materiały pozwalające na redukcję wagi przy zachowaniu sztywności i wytrzymałości. Podobnie skonstruowany jest pokład, bardzo ascetyczny, ale zarazem niezwykle funkcjonalny. Mała, smukła kabina i ogromny kokpit – to pierwsze wrażenie nasuwające się po obejrzeniu jachtu. Olbrzymie koło sterowe i trzy pary kabestanów uzupełniają resztę. Konstruktorzy dopuszczają także zastosowanie rumpla, ale jest mało prawdopodobne, aby zdecydowano się na takie rozwiązanie. Wykonanie prototypu poprzedziły długotrwałe badania w tunelu aerodynamicznym; obecna wersja jest dwunastą testowaną.
Zgodnie z regulacjami IMS jacht wyposażono w spinakery symetryczne i asymetryczne. Listę żagli uzupełniają ponadto genua, fok, grot i żagle sztormowe. Maszt wyposażony jest w trzy pary salingów, wykonano go niemal w całości z włókien węglowych, podobnie jak bom.
Jacht ma 40 stóp długości, co pozwala na stosowanie go w wielu imprezach regatowych na świecie – jest to jedna z bardziej popularnych długości jednostek już wykorzystywanych w regatach.

Bardzo funkcjonalny kokpit - wszystko jest pod ręką i na swoim miejscu. Kabina szczątkowa dopełnia całości

Fot. Bashford Int. Australia

SYDNEY 40
długość 12,50 m
długość KLW 10,75 m
szerokość 3,70 m
zanurzenie 2,68 m
wyporność 5750 kg
powierzchnia żagli 92 m2

 

Poprzednia

Następna

1999 Wszystkie prawa zastrzeżone