strona główna archiwum

 

Yamaha Malta
 

MAŁA MOC, A CIESZY

Stefan Ekner

 
Przedstawiamy kilka małych silników zaburtowych różnych firm. Porównanie ich powinno ułatwić zainteresowanym wybór. Prezentację będziemy kontynuowali w następnych numerach.

 

 
Yamaha Malta

Yamaha Malta jest silnikiem wyposażonym w manetkę gazu i dźwignię zmiany biegów (luz, przód), co w jednostkach tej klasy nie jest często spotykane. Paliwo ze zintegrowanego zbiornika zasila gaźnik dzięki membranowej, podciśnieniowej pompie paliwowej. Silnik produkowany jest w dwóch wersjach: z krótką oraz z długą kolumną obrotową.

Yamaha Malta
silnik 1-cylindrowy, dwusuwowy
pojemność skokowa 70 cm3
średnica x skok 46 x 42 [mm]
obroty max. 4500-5500 obr. / min
moc max. 3 KM
wydech pod wodą, nad śrubą
biegi L, P, R – kolumna obrotowa
zbiornik paliwa 1,4 l masa własna 16,5 (S) 17,5 (L) [kg]
cena 2904 zł (S), 2976 zł (L)

 

 

Tohatsu M 2.5

Kolejnym przedstawicielem w rodzinie najmniejszych silników przyczepnych jest Tohatsu M 2.5. Spotykamy tu rozwiązania konstrukcyjne, które są stosowane w większości jednostek tej klasy – obrotowa kolumna i na stałe sprzęgnięta z wałem silnika śruba napędowa. Iskrę na świecy zapłonowej generuje iskrownik. Istnieje możliwość wyposażenia silnika w 12-voltową prądnicę o mocy 40 W. Jednostka dostępna jest z krótką lub długą kolumną.

Tohatsu M 2.5
silnik 1-cylindrowy, dwusuwowy
pojemność skokowa 74,6 cm3
średnica x skok 47 x 43 [mm]
obroty max. 3800-5200 obr. / min
moc max. 2,5 KM
wydech pod wodą, nad śrubą
biegi P, R – kolumna obrotowa
śred. x skok śruby 7 x 4,5 [cale]
zbiornik paliwa 1,4 l
masa własna 12,5 kg
cena 2290 zł (S), 2499 zł (L)

 

 

 

 

Mercury 2,5

Najmniejszy silnik firmy Mercury to 2,5-konna dwusuwowa jednostka. Obieg cieczy chłodzącej wymusza wirnikowa pompa wodna. Układ paliwowy składa się ze zintegrowanego zbiornika paliwowego i zasilanego opadowo gaźnika bocznossącego. Silnik zadowala się mieszanką oleju i benzyny – bezołowiowej lub ołowiowej o liczbie oktanowej min. 87 – w stosunku 1:100. Cierna regulacja „twardości” suwaka gazu zapobiega przed samoczynną zmianą obrotów silnika.

Mercury 2,5
silnik 1-cylindrowy, dwusuwowy
pojemność skokowa 74,6 cm3
średnica x skok 47 x 43 [mm]
obroty max. 4000-5000 obr. / min
moc max. 2,5 KM
wydech pod wodą, nad śrubą
biegi P, R – kolumna obrotowa
śred. x skok śruby 7,4 x 6 [cale]
zbiornik paliwa 1,4 l
masa własna 12,5 kg
cena 2500 zł

 

 

 

 

Honda BF2

Honda BF2 jest najmniejszą jednostką w ofercie firmy. Moc czterosuwowego silnika napędzanego benzyną bezołowiową przekazywana jest na śrubę przez odśrodkowe sprzęgło. Wzrost obrotów silnika powoduje sprzęgnięcie wałka podającego z odbierającym, a co za tym idzie płynne przekazanie mocy na trzyłopatową śrubę napędową. Sterowanie obrotami może być realizowane – zależnie od wersji – suwakiem lub „dorosłą” manetką. Jest ona wyposażona w cierny amortyzator drgań, który zabezpiecza przed zmniejszaniem się obrotów w wyniku wibracji jednostki. Jednostka napędowa jest chłodzona powietrzem, natomiast przekładnia w kolumnie wodą. Poziom oleju w skrzyni korbowej kontroluje się przez okienko rewizyjne. Silnik jest dostępny z długą lub krótką kolumną.

Honda BF2
silnik 1-cylindrowy OHV
pojemność skokowa 57 cm3
średnica x skok 45 x 36 [mm]
obroty max. 5000-6000 obr. / min
moc max. 2 KM
wydech pod wodą, nad śrubą
biegi N-P, R – kolumna obrotowa
śred. x skok śruby 184 x 120 [mm]
zbiornik paliwa 1 l
masa własna 12,1 (S), 12,7 kg (L)
cena 2500 zł (S), 3000 zł (L)

 

 

 

 

Johnson 2RT, 3RT

Silniki Johnson 2RT i 3RT to bliźniaczo podobne silniki dwusuwowe o mocach 2,3 i 3,3 KM. Wśród silników tej klasy wyróżniają się największą pojemnością skokową – niewysilone jednostki są bardziej elastyczne i mają większą żywotność. Suwakowy akcelerator i na stałe sprzęgnięty wałek napędowy ze śrubą to standardowe rozwiązania w takich małych silnikach. 20-stopniowy proces nakładania powłok antykorozyjnych skutecznie zabezpiecza silnik przed korozją – nawet w słonej wodzie. Średnie zużycie paliwa nie przekracza 0,5 l/h. Johnson 3 RT produkowany jest w dwóch wersjach: z długą i z krótką kolumną.

Johnson 2 RT, (3 RT)
silnik 1-cylindrowy, dwusuwowy
pojemność skokowa 78 cm3
średnica x skok 48 x 43 [mm]
obroty max. 4000-5000 (4500-5500) [obr./min]
moc max. 2,3 KM, (3,3 KM)
wydech pod wodą, nad śrubą
biegi P, R – kolumna obrotowa
śred. x skok śruby 7,5 x 4,5 (7,5 x 6) [cale]
zbiornik paliwa 1,5 l
masa własna 13,5 kg, (14,3 kg)
cena 2150 zł, (2550 zł)

 

 

 

Poprzednia

Następna

1999 Wszystkie prawa zastrzeżone